PE SCURT, DESPRE ACTIVITATEA DE JOB SHADOWING
Am avut un program dinainte stabilit destul de divers, astfel incat sa acopere intr-un timp scurt mai multe aspecte ale activităților didactice și provocărilor actuale în funcționarea școlii profesionale portugheze.
Astfel, in prima am participat impreuna cu alti profesori veniti din Italia si Spania la prezentarea institutiei scolare: istoric, corpul profesoral, dotarea scolii, cabinetelor si laboratoarelor, proiectelor Erasmus+ in care a fost si este implicata scoala.
În aceeasi zi, am facut cunostinta cu grupul profesorilor care predau la scoala profesionala, cei cu care am cooperat pe parcursul urmatoarelor zile. Discutiile s-au purtat pentru inceput pe marginea curriculumului de la scoala profesionala domeniul Electric si Mecanic, programul profesorului si al elevilor, structura anului scolar, sistemul de notare, asemanarile/diferentele intre scolile din Portugalia si Romania.
In urmatoarele zile, am participat la cateva ore de predare si de laborator si am observat activitatea unui cadru didactic, respectiv metodele de predare folosite, mijlocele didactice si formele de organizare utilizate. De asemenea, am observat activitatea elevilor la ore, cum isi dezvolta aptitudini si competente lucrand individual si in grup, utilizand tablele interactive, aplicatii si softurile moderne, instrumentele si aparatele din laboratoare.
Activitatea de Job shadowing a cuprins si vizitarea unor companii portugheze in care elevii scolii noastre urmau sa isi desfaoare practica in cele trei saptamani de stagiu. Aici am cunoscut tutorii, am discutat despre asteptarile pe care le au de la elevii nostri, am urmarit comunicarea acestora cu elevii si metodele de instruire.
Prin participarea la aceasta activitate de job-shadowing am dobandit cunostinte despre sistemul de invatamant din Portugalia (nivel liceal si profesional) noile tehnologii si instrumente educationale utilizate la clasa, resurse, aplicatiile si alte continuturi atractive disponibile online pentru elevii scolii profesionale domeniul Electric, metodele de predare si comunicare cu elevii folosite de profesorii din scoala gazda.
Prin participarea activa la lectii am observat cum organizeaza profesorul activitatile individuale si de grup ale elevilor, am invatat sa folosesc noi instrumente interactive care ii implica pe elevi sa lucreze in timpul lectiilor, tehnici de rezolvare creativa a problemelor si strategii de stimulare a motivatiei elevilor pentru invatare. Am inteles cum se introduc jocuri didactice si exercitii simple pentru a sustine gandirea creativa in randul elevilor, la activitatile de laborator si practica.
Am observat specificul relatiei profesor-elev intr-o scoala portugheza.
Am analizat structura si continutul unor planuri de lectie folosite de profesorii portughezi pentru activitatile practice de laborator si am observat aceleasi elemente ale invatarii centrate de elev, folosite si in scoala noastra. Am primit sfaturi didactice pentru proiectarea lectiilor bazate pe brainstorming si gandirea creativa pe care le voi putea utiliza in viitor.
Mi-am imbunatatit capacitatea de comunicare in limba engleza, de relationare cu profesori din alte scoli din Europa si cu persoane din alte medii culturale si de asemenea, mi-am dezvoltat noi competente digitale.
prof. Baicuș Elixia
Faro, Portugalia
29 mai - 2 iunie 2023
ESCOLA SECUNDARIA ”FRANCISCO FERNANDES LOPES” Olhão, districtul Faro- Algarve
Partener intermediar: WakeUp Projects s.l.
JOB SHADOWING
B-dul Carol I nr. 5, 220099
Drobeta Turnu Severin, jud. Mehedinți
+40 352807789
cttauto@yahoo.com
LICEUL DE TRANSPORTURI AUTO
DROBETA TURNU SEVERIN